Saturday, May 28, 2011

ANGRY BIRDS: Idea daripada fenomena selsema babi dan pepatah lama.

Assalamualaikum..
Hello people? Dah makan? Dah minum? Dah solat? haaa..kalau belum pegi solat dulu, nanti datang balik baca..oke?
Ready?
Angry Birds ni adalah satu game yang dibangunkan oleh Rovio, sebuah studio permainan milik Finland. Company ni sampai sanggup ambil risiko tolak projek dan kontrak semata-mata nak kurangkan beban pekerja diorang untuk hasilkan satu game yang hit. Dan dalam banyak-banyak usul yang ada, salah satunya adalah gambar beberapa burung tidak bersayap yang sedang marah oleh Jaakko lisalo.
Suprisingly, they all liked the characters and decided to moved on with the idea of this bunch of angry birds walaupun pada mulanya mereka tak ada idea untuk konsep jenis apa yang mereka akan guna.  Menurut sumber yang tidak sah iaitu Wikipedia, pada asalnya angry birds ni tak ada musuh. Tapi bila konsep permainan mula dikenal pasti, mereka sampai kepada konklusi untuk jadikan babi sebagai musuh burung-burung ni bersempena dengan Selesema Babi yang menjadi ancaman di seluruh negara pada waktu (Tahun 2009). So kiranya membunuh babi adalah matlamat burung-burung yang marah ni. Dengan menggunakan lastik, pemain mesti bijak untuk lastik mengikut sudut yang sesuai untuk bunuh babi-babi ni.
Baby Babi, Babi Rempit pakai helmet, Babi Tua berhingus dan Babi Raja. 

Nampak tak muka sengih senyum malu-malu Babi dorang? ahhh!! Geram betul! Tapi memang lah, Ratu paling tak tahan bila dorang senyum. Lagi-lagi bila dah kena hentam, da lebam-lebam tapi tak mati-mati!! Lagi rasa tercabar nak bunuh, terus jadi addicted nak main sampai babi-babi ni mati!!! ugghhh~

Anyway, berbalik kepada cerita asal usul Angry Birds ni tadi. Mereka telah mengaplikasikan pepatah lama iaitu:
It has to be EASY TO pick up and PLAY but HARD TO MASTER 
Sebab tu lah kita nampak je macam senang nak lastik, tapi sebenarnya susah. Jadi no wonder lah ada macam-macam halangan. Binaan kayu, batu dan kaca yang pelbagai. Sangat sakit hati bila kita tengok binaan yang melindungi Babi tuh sebenarnya tak kukuh pun tapi susah gila nak roboh untuk bunuh babi tu kan??

Jadi bermula daripada situlah permainan ni tercipta. Asalnya game ni dijual di App Store dengan cuma $0.99 je. Murah gila! Tapi dalam masa 2 minggu, terus jadi hit No.1 di Finland. Dan semakin lama, semakin berkembang sampai lah ada version untuk Ipad, android bagai-bagai, nak cerita pun tak reti. Hee.
I totally agree with this chart. Hee

Dan ada pula special edition Angry Birds Rio, Angry Birds Seasons and Angry Birds Magic. So, untung gila lah depa kan? Strategi yang bijak, menjual dengan harga murah, untung yang banyak dan membuka peluang lebih besar.. Sekarang dah ada anak patung lah, baju tshirt lah macam-macam!

Oleh itu, sekian sahaja, karutan Ratu untuk kali ini. Main-main juga, kita kena tahu juga sikit-sikit asal usul dia walaupun tak penting. erkk.. :p

p/s: Angry Birds masih tak dapat lawan kegilaan Ratu terhadap Hello Kitty.weee~


source:
http://www.pcworld.com/article/206831/the_origins_of_angry_birds.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Angry_Birds
All images are taken from Google

6 comments:

harrazdani said...

alamak blm solat lagi...solat dulu ye nanti dtg baca blk...huhuhuh

Ratu Tak Cantik said...

kalau dah dtg balik, baca smapai habis, kena komen balik! :p kalau x komen tuh mknanye x dtg balik..haha

Unknown said...

haha..awesome!

meh singgah cneh~ =.=
kisah si pengkritik

harrazdani said...

gamers rupanya ratutakcantik ni...huhu.

Ratu Tak Cantik said...

@bungaitucantik: sgt owhsome!! :))

harrazdani: mainan mcm ni boleh la..cuba bagi DOTA, konfem jeling pun x...huhu

ademncats said...

best main angry bird nie

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...