Thursday, November 1, 2012

Apa Yang Awak Pandang Sehingga Awak Mahu Menikahi Saya? (#2)


Assalamualaikum..

sambungan Apa Yang Awak Pandang Sehingga Awak Mahu Menikahi Saya? (#2)

******************************


"...macam ni...kita mula dari bawah lah k.."
Nak mula dari bawah, tapi nak mula cakap macam mana ye..?
"Ermm.."

"Rileks Nisa...Keep calm and tell me"
Wah speaking keep calm ustaz ni! Dah la gaya macam memujuk je. Tapi, oke lah, saya makin bertenang lepas dia cakap macam tu. Hee

"Baiklah..Tentang RUPA.. Kat luar sana tu masih ramai yang cantik lagi jelita. Dan saya tak pasti saya di gred yang ke berapa..Kalau awak rasa saya cantik, Alhamdulillah, tapi lambat laun kulit mulus akan menjadi kerut dan kulit lembut akan berkedut..Tapi.. InsyaAllah..dari muka tak seberapa ini juga yang akan menghadiahkan senyuman manis buat suami di setiap hari..menenangkan hati dan menjadi qurratu aini....hurmm"

Nafas dihembus keluar sehingga bunyinya jelas terdengar. Masa untuk mengumpul kekuatan untuk menghela nafas untuk poin yang kedua pula.

"Tentang HARTA. Segala harta dan kesenangan yang saya ada ni, bukan saya punya pun. Semuanya hasil titik peluh mama abah. Mama abah yang bagi duit. Cukup-cukup je untuk perut saya makan. Sikit-sikit sahaja datangnya dari usaha saya. Tu pun duit scholar. Tu pun, cepat je habis, macam air mengalir. Nak compare dengan awak, family awak orang-orang berada, terlanjur kaya mungkin,walaupun kalian hidup serba sederhana. Awak dah habis belajar, dah ada kerja tetap jadi pensyarah, kerja sambilan selaku ustaz bahasa dan mengaji pun ada. Saya ni, masa depan saya masih samar-samar lagi. Nama je belajar law, macam lah gah sangat, tapi belum tentu jadi peguam. Tak tahu lah apa pangkat dan darjat yang bakal saya ada. Entah-entah, tak ada langsung.."

Mazlan cuma tersenyum mendengar percakapan aku. Aku memang langsung tidak mengharapkan respon dari dia. Biarlah aku habis bercakap dulu. Tak mahu dia interfere.

"Ketiga, KETURUNAN. Kalau melihat dari segi keturunan pulak, keluarga saya biasa-biasa saja. Walaupun serba mampu, kadang-kadang mama abah sengaja biar kami kenal erti susah dan berusaha untuk mendapatkan sesuatu. Tak ada genetik anak kembar dalam keluarga, muka pun biasa-biasa je. Besar kemungkinan kalau kita kahwin, ada kemungkin anak takkan ada lesung pipit, kulit gelap, dan mewarisi masalah rabun."

Mazlan tergelak kecil. Aku tak hirau pun. Aku teruskan juga.

"Tapi Alhamdulillah, tak ada lagi penyakit-penyakit kronik yang runs in the family. Wallahualam, minta dijauhkan. Harap-harap semua sihat walafiat. Tapi tu tak bermakna tak perlu buat check up sebelum kahwin taw? Dan Alhamdulillah, keturunan kami kesleuruhannya semua baik-baik InsyaAllah. Keluarga kami bahagia walaupun banyak liku dan noda. InsyaAllah kami semua berusaha menggapai jannah.."

Mazlan masih lagi menongkat dagu, setia mendengar setiap bait-bait kata yang keluar dari mulut saya walaupun matanya hanya menuju ke arah straw air di depan ku. Fokus sangat ustaz ni. Aku mengumpul lagi tenaga untuk poin terakhir. Poin paling utama!

"Dan yang terakhir? Agama awak?"
Tiba-tiba dia bersuara! Terkejut aku. Seolah-olah nilah poin yang ditunggu-tunggu. Macam sia-sia saja poin lain sebelum ni. Hati aku berdebar. Tiba-tiba aku teringat akan jawapan Al-Khawarizmi, ilmuwan Islam yang juga pakar Matematik apabila ditanya tentang nilai wanita terbaik. Jawapannya:

Jika wanita solehah dan beragama = 1
Jika dia dari keturunan yang baik-baik, tambah 0 kepada 1 = 10
Jika dia berharta, tambah lagi 0 = 100
Jika dia cantik, tambah lagi 0 = 1000

Tetapi
Jika tiada yang "1". Maka tiada yang tersisa pada wanita tersebut kecuali sekelompok "0"

Aku jadi kaget. Aku tidak pasti berapa nilai aku. Aku khuatir apakah aku sama dengan sekelompok kosong? Kalau dapat 1 kira alhamdulillah la daripada tak ada langsung. Tapi satu itu adalah agama! Perkara yang paling aku rasa major problem kalau aku kahwin dengan Mazlan. Sebab aku sedar aku siapa.hurm..

"Tentang AGAMA pulak Mazlan.. Kalau awak melihat kepada agama saya,saya ni sejujur dan sebetul-betulnya, sumpah tak tipu lillahitaala, saya masih baaaaaanyak yang perlu belajar,masih baaaanyak yang belum tahu..Tapi saya cuba. Mungkin awak tak nampak. Tapi saya cuba untuk berubah. Saya dah mula pakai tudung tutup dada. Saya dah tak pakai baju singkat, baju kecik, baju ketat,semua saya bagi adik. Saya tengah biasakan pakai sarung tangan dan kaki. Saya janji takkan pergi kaeroke lagi dah. Takkan tengok wayang kecuali dengan adik beradik dan dengan izin mama abah. Mengaji selalu, tahajjud selalu,puasa sunat bila mampu. Saya nak orang kenal saya sebagai Annisa yang baik. Bila dah jadi isteri pun, saya akan jaga aib saya, sebab aib saya dah jadi aib suami saya, jaga nama baik suami saya. Jadi yang solehah, yang taat sebab suami lah tiket saya ke syurga. Dan tak lain tak bukan, saya mengharapkan didikan awak..err..maksud saya, suami saya. Sebab belum tentu lagi awak kan... Kerana kita sama-sama tahu, destinasi kita bukan duniawi tapi ukhrawi.."

Suasana diam seketika. Iman masih menunduk mendengar lagu. Konon tengah hayati la tu. Tapi Mazlan pandangan dia yang fokus tadi seperti diganggu, mata dia mengekori sesuatu yang dari belakang saya. Ada 2 pelayan wanita yang datang membawa dulang. Oh! Makanan sampai rupanya. Mazlan menolong pelayan menyambut dan meletakkan sajian di atas meja. Aku hanya menolak-nolak pinggan dan segala hiasan yang ada untuk memberi ruang di atas meja. Aku mencuri mengintai muka Mazlan di sebalik tangan-tangan mereka yang bergerak-gerak. Takkan tak ada respon pun? Penat aku cakap,dengan huraian dan contoh yang lengkap, tak ada respon? Eee...sedihnya!

Selesai hidangan elok tersaji. Mata aku masih tertacap kepada wajah Mazlan. Bukan nak zina mata, tapi memandang dengan penuh harapan.

“Jemputlah makan..Iman, tinggal dulu mp3 tu, kita makan meh”

Tu je? Nampak makanan je terus buat dunno? Ustaz Mazlan…salah ke respon sikit…? Kecewa betul rasa. Ke dia dah tak sudi? Aku dah agak dah.  Aku dah agak dah. Aku ni sekelompok kosong saja! Aku hanya menunduk. Tiba-tiba rasa diri ni kecil kerdil dan useless.

“Akak…apa lagi, isi la nasi kat Bang Lan”
Terkejut aku dari lamunan. Tak perasan langsung bakul nasi dan pinggan semua ada dekat dengan aku.

“Oh..sorry sorry..sekejap” 
Cepat-cepat aku menyenduk nasi ke dalam pinggan.Hati masih lagi rasa terkilan. Tak ada respon?

"InsyaAllah saya suami awak Nisa..isilah nasi tu..kena biasakan selalu nanti"
Terbeliak mata aku. Tangan pun jadi terhenti. Aku nak mengangkat muka tengok muka Mazlan waktu dia ucapkan kata-kata tu. Tapi, betul ke dia ada cakap? Ke halusinasi je?

“Ecece..Tergamam letew..”
Iman mencelah. Aku kembali tersedar. Jadi betullah lah Mazlan ada cakap! Aku hanya tersenyum menyambung menyenduk nasi.

"Cukup?" 
Soal ku, sambil menunjukkan nasi di pinggan Mazlan.Pandangan ku masih lagi tunduk. Aku tak mampu nak mengangkat muka, takut hati berbunga-bunga sangat! Betul lah kan? Kata-kata dia tadi menunjukkan reaksi positif yang dia still terima saya? Betul lah kan? Kan?

"Nisa.."

"Ye.."
Panggilan tu seolah-olah memaksa aku melemparkan pandangan. Secara tak sedar, automatik kepala aku mendongak ke arah Mazlan.

"Cukup InsyaAllah. Kalau tak nanti tambah lagi"
Jawabnya sambil tersenyum.Sekejap sahaja senyumnya lantas pandangannya dialihkan kepada lauk-lauk di atas meja. Ai ustaz, pandai betul main jentik-jentik hati saya..

Aku membetulkan kedudukan selepas selesai menyenduk nasi ke dalam pinggan sendiri.Fikiran aku tak tahu sudah ke mana. Jasad je ni yang ada kat sini!

"Aii akak..Iman tak tolong sendukkan? Dah invisible dah Iman..?"

Ya Allah adik aku!

"Astaghfirullah! Sorry Iman..macam mana lah akak boleh terlupa..sorry sorry"
"hmph..Mengelamun.. Ni baru Iman je yang ada kat sini..Nanti dah kahwin habis la lupa keluarga"

Mazlan hanya tergelak. Aku jadi malu. Nampak sangat Nisa.. Nampak sangat awak dah di awang-awangan.

"InsyaAllah dia akan ingat keluarga selalu. Kalau dia lupa, Bang Lan akan ingatkan"
Mazlan tersenyum. Kata-kata dia walaupun ringkas, tapi cukup. Cukup sangat. Cukup untuk buat aku tahu dan yakin, 2 minggu dan seterusnya masih ada lagi buat Annisa dan Mazlan!
Tapi..tak..tak cukup. Aku nak dengar yang izhar halqi. Yang nyata dan jelas.
Kali ni biar lah Iman dengar. Biar dia jadi saksi.

"Ermm..Awak..tentang 4 perkara tadi..ermm..Awak tak nak respon apa-apa ke?"

Mazlan hanya tersenyum. Kemudian dia menggelengkan kepalanya. Eh eh. Tak ada respon apa-apa? Sekali lagi saya ulang, panjang lebar aku cakap lengkap dengan huraian dan contoh, tak ada respon apa-apa?

"Nisa, saya kenal awak dari ummi walid saya, dari ibu bapa dan keluarga awak, dari kawan-kawan awak. Saya tak tengok awak, tak bercakap dengan awak, tapi saya perlu tahu bagaimana bakal isteri saya. Dulu saya ragu-ragu, tapi yang pasti saya bertambah yakin dengan keputusan ni. Saya makin tenang dan redha dengan pilihan ummi walid lepas dengar apa yang awak cakap."


Pandangannya sungguh menyenangkan. Keikhlasan terpancar  jelas dari matanya. He meant everything he said. Leganya MasyaAllah

"Saya tak mencari yang sempurna Nisa, cukuplah seorang yang mahu berubah, mahu mennyempurnakan imannya, mahu setia dengan saya menjadi isteri solehah dan mithali. InsyaAllah. Saya akan bimbing sebaik saya. Kelebihan awak sudah lebih dari cukup untuk saya, kekurangan awak, menjadi tugas buat saya untuk perbaiki. InsyaAllah kita akan sama-sama cuba bina keluarga bahagia."


Mata Iman tadi terkebil-kebil..Mungkin tak sangka dia dibiarkan bebas mendengar perbualan orang nak kahwin ni.

"Dah..jom makan..Kita ada banyak lagi masa nak sembang lepas ni. Lagi seminggu kan?"
"Eh..2 minggu la!"
Seminggu ke? Jangan la kata seminggu~ Betul lah kan,tarikhnya 16 November..?

"Apa la ustaz Mazlan ni, tak sabar-sabar"
Iman pula yang menjawab.

"Haha...tak adalah saya main-main je..Saja nak test..Hehe.. Dah, jom. Makan. Saya baca doa..Bismillah.."

Aku hanya tersenyum melirik. Tangan ditadah memanjatkan kesyukuran atas rezeki yang sedia terhidang. Allah Maha Mengetahui,rasa syukur ku ini ku panjatkan sekali atas insan yang bakal menjadi suami ku ini. InsyaAllah.

Rasulullah bersabda maksudnya: 
“Dinikahi seorang wanita kerana empat perkara iaitu harta, keturunan, rupa paras dan agamanya. Utamakan yang punya agama, kamu akan memperoleh keuntungan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Rasulullah bersabda lagi maksudnya: 
“Bila anda didatangi oleh orang yang ada agama dan berakhlak baik, maka terimalah jangan dipersiakan nanti kamu ditimpa bencana dan malapetaka.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Ahmad).

Mudah-mudahan Mazlan yang ini terimalah diri ini sebagai zawjahnya seadanya..Tiada apa yang istimewa pada diri ini melainkan dia yang melihatnya sebagai istimewa..dan didiklah diri ni menjadi seperti mana yang dia mahu anak-anaknya di didik oleh ku..InsyaAllah 'Usrati Jannati' selayaknya yang kita bakal bina..

Oke dah! Makan..Selera sangat-sangat dah ni. Hehe..


*****************************
Sekian, TAMAT :)


Bye! Assalamualaikum :)

4 comments:

lovy said...

sweet la citer nih...hehe..
ni criter btol ke?

lovy said...

sweet la citer nih..
citer betol @ rekaan nih?
klo btol...alahaii~~ bestnya!
hehee...

Pemilu Indonesia said...

cantik kali itu sugar glider... itu hewan asli Negara Indonesia kan?

Negara adalah said...

itu lucu sekali hewan peliharaannya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...