Saturday, June 18, 2011

Apa Nak Buat Kalau Result Exam Teruk?

Assalamualaikum...
Hello Dean's List Students, Students Who manage to get Good Results, Students Who get Not-So-Good Results and Students Who Failed...Hye! I would like to congratulate you for whatever you had achieved, because behind every cloud's there's a silver lining.. :)

So  Apa nak buat kalau Result Exam Teruk? That's easy..pfftt

1) Manipulasi Keadaan
Maybe you should try updating your status at facebook saying "Result Exam Aku Teruk" or something to express that you're unhappy with your result.Nanti InsyaAllah akan ada makhluk Allah yang ambil berat akan bagi komen-komen yang memotivasikan, berupa kata-kata semangat dan nasihat. Dan that moment you'll know who care about you. Tapi kalau ada orang yang tak berhati perut,riak dan takbur komen
"Kesian you kan? Nasib baik I dapat 4 flat..takpa lah, nanti kau cuba lagi ye?"
Nak marah?? No! Nak Sedih?? NO! Jangan biar keadaan menguasai kita, kita yang kena pandai memanipulasi keadaan. Ambil kata-kata orang tak guna tu sebagai pembakar semangat. Jangan jadikan tuh punca korang nak down dan putus asa.  So next time, bila you dapat 4 flat , boleh lah you geng dengan budak 4 flat tadi tu! (?)
Be Creative and MANIPULATIVE

2) Muhasabah Diri
Cukup ke usaha yang korang dah curahkan untuk dapat Result yang lebih baik dari apa yang korang da dapat. Cukup ke tak tidur malam. Tiap-tiap hari pergi library. Buku tak pernah lepas. Doa siang malam. Solat tak pernah tinggal. I tell you what, kalau korang rasa usaha korang dah cukup, USAHA TAK PERNAH CUKUP. Dan jangan salahkan takdir, sebab kalau korang tak dapat apa yang korang nak, baca ni..
Just Never Say Never and Work Harder. USAHA!

3) Tengok orang yang lebih teruk dari korang.
Yup. Bila kita kat atas, kita jangan lupa untuk melihat ke bawah. And when I say melihat/tengok, maka tengok je lah! Jangan kau dapat 3.00 kau pegi cakap dekat orang yang 2.5
"Eyh..kau 2.5 eyh? Aku lagi pandai dari kau. Sekurang-kurangnya aku tak ada fail, cukup-cukup makan macam ni pun dah cukup baik daripada dapat 2.5 macam kau"
Itu kejam oke. Jangan lah buat macam tu. Kesian kawan. Comfortkan lah dia. Be humble. Tell them to work harder with you. So nanti sama-sama berjaya. Jadi bila korang kat bawah sekalipun, jangan lupa untuk tengok ke atas dan aim untuk berada di atas. Teruk ke failed paper? I think not. You just got a second chance untuk improve subject tu. Belajar kali kedua bila orang lain mungkin dah lupa semua benda tu. Ilmu, jangan tolak dia bila dia nak datang. Rugi! Tapi kalau tak ada yang lebih teruk dari korang?
..and you think your life suck?
Well, don't be. Bacause we're about to move on to the next step..Which is;

4) Bersyukur.
Ada orang yang lahir-lahir je terus mak dia tak nak kat dia, buang dia kat tong sampah. Ada yang tak dapat makan pun. Ini kan pula nak ke sekolah. Tapi kita? Dapat peluang belajar tapi kita main-main, Habiskan duit mak ayah kita. Buat dorang sedih dengan pencapaian kita. Ada kelas je ponteng pegi shopping dekat MidValley..

Hmm...terasa pulak dengan kata-kata sendiri. :'( Waaaa...Mama Abah, kita mintak maaf result kita jatuh...!!

Tapi my point is, bersyukur je lah. Sebab dari rasa berysukur tu kita akan rasa cukup dan berterima kasih dan berusaha untuk lebih.  Bukan dapat 2.5 terus bersyukur and redha. Sem depan tak nak usaha lebih and buat benda sama. Result turun pun bersyukur tapi tak berusaha pun. Itu silap.

Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yang mengubah nasib mereka..(Surah Ar-Ra'd,11)

5)Usaha!
Macam mana nak ubah nasib? USAHA! yep..Usaha. Perlu ke Ratu explain apa itu usaha? Rasanya tak perlu. Korang tahu apa tu usaha. Yang korang tak tahu cuma banyak mana. Kan? Well, Im sorry, I have no answer to that. You have to figure it out yourself. Usaha lah banyak-banyak sampai korang tahu bila nak stop. Dan bila stop, jangan lupa untuk tawakal dan berdoa- which will be the last on "Ratu's Guide to Handle Bad Exam Results"

6) Doa dan Tawakal
Yep. Hanya pada-Nya kita MEMINTA. Dan hanya kepada-Nya kita BERSERAH. Tapi kalau hajat tak dimakbulkan? Sila lihat point kedua tadi :)

Akhir kata, Ingatlah
TIADA ORANG YANG BERJAYA TANPA MASA SILAM,
DAN TIADA ORANG YANG GAGAL TANPA MASA DEPAN.
Bye awesome people! God luck! and I love you.. <3


p/s: I finish make up-ing my blog! Wee

Disclaimer: I am not a professional, and what I said was basically from my point of view and what I would like to advice people on this matter. I am an observer and I talk based on experience. All pictures are taken from Tumblr.

5 comments:

nadhira said...

terima kasih ratu :)

harrazdani said...

jika kita gagal...kita perlu muhasabah diri balik...apa yg buat kita gagal....kalau kita tgk orang yg lebih rendah daripada kita dalam pelajaran kita akan selamanya ditakuk lama...utk menyedapkan hati mungkin boleh...tp utk lebih berjaya pandanglah org yg di atas....berdoa dan tawakkal padanya.

Ratu Tak Cantik said...

nadhira: sama2 :)

harrazdani: whoa..u act make a few sentences out of mine long post :)

aYiE said...

nice post

thanx 4 d advice =)

harita said...

u punye post lagi best ! nice ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...